Islam i reforme

.
Olga Zirojević

Autorka je istoričarka

 

… U naše vreme, međutim, dolazi do velikog zaokreta; sama logika reforme se iz osnova menja i postaje na nov način samosvesno islamocentrična. Prestaje da se govori o modernizovanju islama već se zahteva islamizovanje modernosti.

… Da bi se ostvarila promena u postojećem šerijatskom pravu Ahmed Han je predlagao racionalno tumačenje Kur’ana i kritičko ispitivanje korpusa tradicije. Dao je, takođe, i svoj konkretan prilog reformisanju pojedinih ustanova. Džihad je protumačio isključivo kao odbrambeni rat, dao je versku argumentaciju za zabranu ropstva (kao zatečene ustanove u islamu). A što se tiče poligamije, ona je, sa stanovišta prirodnog prava, bila dopustiva u određenim društvenim prilikama, ali se sa verskog stanovišta može zabraniti. Dopuštao je i kamatu na bankarske depozite, ali ne i lihvu. Njegovom zaslugom osnovan je Aligarh.
U krugu Ahmed Hanovih istomišljenika i saradnika modernistički projekat reforme je dograđivan, radikalizovan ili delimično ublažavan. Tako je Mumtaz Ali, tradicionalno obrazovani učenjak, obratio posebnu pažnju na pitanja porodičnog prava i emancipacije žene (Prava žene, Lahore, 1898) zastupajući ideju potpune jednakosti muškarca i žene. Običaj pokrivanja žena velom (parduh) smatrao je nepravednim i suprotnim verskom pravu i moralu. A argumentaciju tradicionalista da je to potrebno da bi se žene zaštitile od uznemiravanja asocijalnih elemenata oborio je tezom da se u takvim slučajevima rešenje nalazi u izricanju krivičnih sankcija izazivačima, a ne u stavljanju žene u doživotni pritvor. Išao je i dalje tražeći da se šerijatsko porodično pravo radikalno menja; drugim rečima, da treba ukinuti aranžirane brakove maloletnika, a bračnu zajednicu zasnovati na ljubavi i slobodnom izboru.

… U svom delu Obnova verske misli u islamu Ikbal iznosi argument da je savremena misao Zapada direktni nastavak slavne srednjovekovne intelektualne kulture islama, koja se širila po Zapadu preko Španije i Sicilije. Ovo bavljenje istorijskim i kulturnim značenjem islama (ne samo od strane Ikbala) treba da ohrabri muslimane da prihvate intelektualizam i humanizam savremenog Zapada kao istinski razvoj čije je ishodište u islamskoj civilizaciji na njenom vrhu, a koji ujedno predstavlja i pravu poruku islama.

…Ključni problem postalo je koncipiranje pravnog sistema buduće države.
Svetovna muslimanska elita želela je muslimansku državu, odnosno državu koja će u svom konceptu objedinjavati islamske principe i tekovine moderne političke demokratije. Ustav takve države – kako je izjavio Muhamed Ali Džinah – ne treba da bude u sukobu sa šerijatom, ali ni isključivo zasnovan na njemu. Najznačajnije protivljenje modernističkoj koncepciji države i prava poteklo je od zastupnika islamskog revivalizma, koji su bili okupljeni oko monolitne versko-političke organizacije Džamaat-i islami (Islamsko društvo), političke stranke koju je 1941. osnovao islamski učenjak Abu l’Ala al-Mavdudi (1903–1979). On je istupio s konceptom tzv. teodemokratije po kojem vrhovni suverenitet pripada bogu, a vlada upravlja državnim poslovima kao božji opunomoćenik. U toj državi centralno mesto pripada šerijatu. Ovaj termin – kako ističe Karčić – al-Mavdudi koristi u dva značenja: 1) kompletni sistem života, čime ga faktički izjednačava sa terminom islam i 2) nepromenljivi deo islamskog prava, što znači Kur’an i Suna. U celini gledano, po svojoj ideologiji i aktivnosti Mavdudijeva organizacija Džamaat-i islami predstavljala je glavnog ideološkog rivala modernistima i glavnu opozicionu snagu većini pakistanskih vlada do 1977. godine.

… Već u konstitutivnoj fazi Muslimanske braće islam je postao jedna vrsta trećeg puta, pored socijalizma i kapitalizma, koji je viđen i kao mogućnost i za neislamske države. Moto »ni istok ni zapad«, koji su Muslimanska braća prva formulisala, postao je od tada slogan muslimanskih radikala u čitavom islamskom svetu. Islam su smatrali najboljim sistemom uopšte jer je ujedinjavao duhovne i materijalne elemente života. Ukratko, za Muslimansku braću islam obuhvata religiju i svet. Iako su bili ogorčeni protivnici Zapada – od evropskog kolonijalizma i sekularnog nacionalizma do civilizacijskog uticaja Zapada – nisu odbacivali već su, naprotiv, cenili modernu nauku i obrazovanje koristeći i savremenu tehnologiju. Cilj organizacije bio je verski preobražaj prvo muslimana, a zatim i celog egipatskog društva i uspostavljanje islamske države u kojoj bi islamsko pravo važilo kao sveobuhvatni zbornik pravnih propisa.

 

Ceo tekst:

http://www.republika.co.rs/486-489/20.html

 

6 Responses to Islam i reforme

  1. Varagić Nikola каже:

    Гул критиковао кратковидост европских лидера

    ЛОНДОН – Турски председник Абдулах Гул критиковао је у Лондону „кратковидост“ неких европских лидера који се противе уласку Турске у Европску унију.

    „ЕУ неће бити ослабљена већ ојачана политички и економски прикључењем Турске“, рекао је Гул, који је у Лондон дошао да прими награду за међународне односе у лондонском институту за стратешке студије Четам хаус.

    „Тужно је приметити да неки европски лидери на виде добро будућност света кроз 20, 50 или 70 година. Та кратковидост је главна препрека остварењу идеје о Европи као светском актеру, способном да предузме, уз економски утицај, већу одговорност у питањима политике и безбедности“, указао је он у интервјуу за британски ББЦ.

    Турски председник оценио је да би за ЕУ „у контексту међународне равнотеже која иде ка истоку у Азији“, имати Турску за члана представљало „очигледно стратешки императив“.

    Гул је рекао да је Турска одлучна да учини све што је потребно у процесу прикључења ЕУ.

    „Ми ћемо испунити све услове постављене за наше прикључење, учинићемо све што је до нас, али нисам сигуран за европску страну јер видим сувише вештачке и неправедне препреке“ у процесу преговора, закључио је турски шеф државе.

    Бета-АФП

  2. Varagić Nikola каже:

    БЕОГРАД – Министар без портфеља у Влади Србије Сулејман Угљанин позвао је данас министра Расима Љајића и муфтију Муамера Зукорлића на бошњачко национално помирење, јединство и заједнички наступ на наредним парламентарним изборима.

    Угљанин није искључио могућност да се по унутарбошњачким питањима њих тројица нађу „за заједничким столом” ради договора о свим питањима око којих су међу Бошњацима настале поделе по политичким и верским питањима.

    Услов за то је да се претходно прича о тим проблемима повуче из џамија, политичких партија и медија, казао је Угљанин, који је лидер Странке демократске акције Санџака, окоснице коалиције Бошњачка листа за европски Санџак.

    „Само тако Бошњаци могу постати равноправни партнер држави која има обавезу да националним мањинама помогне да нађу најбољи модел за остваривање својих права”, рекао је Угљанин у интервјуу Танјугу.

    Министар се залаже за јединствену исламску заједницу и позива државу да хитно реши питање акредитације Интернационалног универзитета, чији је Зукорлић оснивач, али и других универзитета који још нису добили лиценцу за рад.

    Он сматра да држава не може да ћути пред „неким незаконитим радњама” које су, како је рекао, идовеле до стварања две исламске заједнице у Србији.

    Када је реч о Интернационалном универзитету, Угљанин је рекао да тој високошколскокј установи „држава мора или да дозволи акредитацију или да га укине”, а да студенте пребаци на Државни универзитет јер „ти млади људи не смеју да буду жртве”.

    „Није муфтија Зукорлић добио универзитет зато што је моћан, него зато што му је то неко дозволио. Ти који су га тада пустили треба да му помогну да универзитет акредитује или да пребаци студенте на државни универзитет, јер млади људи не смеју да буду жртве политичке игре”, навео је министар.

    Питање поделе унутар исламске заједнице за Угљанина је комплексно, али, тврди он, није непремостиво.

    „Срамота је за нашу државу, а за Европу неприхватљиво да у Србији имамо две исламске заједнице. То није кривица верских лидера, већ државе… реч је о озбиљном питању у које је свако умешао прсте, а најмање су се питали грађани Санџака и они који су завађени”, рекао је Угљанин.

    Угљанин каже да је одлучан да „ствари врати у нормалне оквире” када је реч о јединственој исламској заједници, а на питање да ли је то изводљиво он тврди да „постоје модели да сви буду задовољни”.

    Према његовим речима, постоје модели за формирање јединствене исламске заједнице која ће да поштује интегритет и суверенитет ове земље, заједнице са Ријасетом као највишим органом и врховним поглаваром као што га има Црна Гора или БиХ.

    „Исламска зјаедница мора да поштује осећања људи, ти људи имају своје адресе и своје личне карте…. она би требало да буде направљена по територијалном принципу и према законима ове земље, а да ли ће неко духовно да буде окренут овоме или ономе то је друга ствар”, казао је Угљанин.

    Говорећи о наредним парламентарним изборима, Угљанин је уверен да ће Бошњаци на њима наступати јединствено у, како је рекао, „једном јату”.

    Свака птица има право да формира своје гнездо, али се, каже он, она кад-тад врати у своје јато.

    „Ја их сада (Љајћа и Зукорлића) позивам да се врате у своје јато”, рекао је Угљанин истакавши да је то једини начин да Бошњаци у Скупштини Србије имају пет посланика.

    Угљанин, који је најавио „враћање у народ” и мало више приче с грађанима, каже да без обзира на то што је Љајић на челу партије на нивоу земље, „њему Санџак припада исто колико и нама”.

    „Он има обавезу да седнемо за исти сто и да заједно решимо сва та питања… јер Љајић је искусан политичар, најискуснији министар у влади Србије, са највећим стажом и зато ми треба да будемо заједно…„, рекао је Угљанин.

    Министар каже да је био веома пријатно изненађен Зукорлићевим доласком на састанак представника три листе у уторак у Палату Србија ради договора о формирању новог сазива Бошњачког националног већа.

    Угљанин, који је председник тог већа у техничком сазиву, уверен је да ће оно бити формирано. Он се заложио за формирање Већа од све три изборне листе, што би потврдило да је бошњачко национално јединство могуће.

    Танјуг

  3. Varagić Nikola каже:

    SDPS i Zukorlić različito o pozivu Ugljanina

    Autor: Tanjug

    Beograd/Novi Pazar – Glavni muftija Islamske zajednice u Srbiji Muamer Zukorlić I Socijaldemokratska partija Srbije (SDPS) Rasima Ljajića različito su reagovali na poziv lidera Stranke demokratske akcije (SDA) Sandžaka Sulejmana Ugljanina na nacionalno pomirenje.

    Dok muftija Zukorlić pokazuje spremnost na razgovore sa Ugljaninom, visoki funkcioner SDPS Meho Omerović kritikuje poziv i poručuje da je to “licemeran i smešan” pokušaj koji “vređa inteligenciju Bošnjaka”.

    Zamenik reis ul uleme Islamske zajednice Srbije Muhamed Jusufspahić rekao je Tanjugu da je ta zajednica uvek za jedinstvo muslimana koji žive u Srbiji, bez obzira na njihovu nacionalnu pripadnost.

    – “Islamska zajednica Srbije će podržati svaku inicijativu u tom pravcu – rekao je Jusufspahić, reagujući na zalaganje Ugljanina, minidstra bez portfelja u Vladi Srbije, za jedinstvenu Islamsku zajednicu.

    Muftija Zukorlić je Tanjugu rekao da je dobrodošao svaki poziv koji će doprineti jedinstvu Bošnjaka, a Ugljanin bi, smatra on, mogao odigrati posebno važnu ulogu u vraćanju jedinstva Islamskoj zajednici. Za Zukorlića je to “ključ” svih problema.

    – Mi smo spremni za razgovore o svim otvorenim pitanjima, pre svega o onim koji se tiču tri stuba stabilnosti ovog prostora – jedinstvu islamske zajednice, nesmetanom radu Bošnjačkog nacionalnog veća i akreditovanom univerzitetu – poručio je Zukorlić.

    Muftija, koji je i osnivač i predsednik Internacionalnog univerziteta u Novom Pazaru smatra da Uglajninova “nova retorika” predstavlja “pozitivan iskorak” koji implicira njegovo vraćanje svom narodu, iako je to, za sada, kako je rekao, samo u najavama.

    Zukorlić, koji je ranije bio najveći Ugljaninov kritičar kada je reč o cepanju Islamske zajednice, kaže da osim najava očekuje i konkretne pomake.

    S druge strane, Omerović, tvrdi da je Ugljanin “poslednji čovek” koji ima pravo da kritikuje državu zbog stvaranja dve islamske zajednice.

    – On, koji bi sada da bude ujdinitelj je, uz pomoć Demokratske stranke Srbije I njihovog tadašnjeg ministra vera (Milana Radulovića) napravio drugu islamsku zajednicu po svojoj meri – rekao je Omerović Tanjugu.

  4. Varagić Nikola каже:

    Safeta Biševac

    Bauk islamofobije

    Neobično cenim religije, jer je u njihovoj suštini, kako ih razumem, zalaganje za moralna i ljudska načela. Pravim razliku između religija, na jednoj, verskih organizacija i lidera, na drugoj strani, čiji mi potezi ponekad nisu simpatični i čini mi se da odudaraju od verskih načela koja bi trebalo da primenjuju. Mislim na one koji su u vreme ratova šetali sa kalašnjikovima, huškali, prizivaju Sodomu i Gomoru, promenu državnih granica, voze automobile skuplje od prosečnog stana u Beogradu… Prirodno je da sam, kao muslimanka vezana za islam i čudi me koliko ljudi malo znaju o muslimanskoj religiji. Nije zato neobično što je islamofobija toliko raširena.

    .
    Netrpeljivost većeg dela zapadne javnosti prema islamu i muslimanima probuđena je nakon terorističkih napada u SAD. Mogu da razumem strah od Al kaide, ali povezivati islam i terorizam je pogrešno i opasno. To što je Osama bin Laden musliman i zloupotrebljava islam, ne opravdava manir nekih zapadnih političara da za terorizam i mnoge druge probleme optužuju muslimansku religiju. Zamislite da mi muslimani uzvratimo istom merom pa Irak, Avganistan, Palestinu…počnemo da posmatramo i kroz versku prizmu? Ne bi bilo u redu, ali kad mogu drugi… Al kaida nije ni prva ni poslednja teroristička organizacija koja zloupotrebljava religiju. Konflikt u Severnoj Irskoj je takođe imao versku pozadinu. Zašto niko nije povezivao terorizam IRE ili unionista sa katoličkom i protestanskom religijom? Ili crtao Isusa i Martina Lutera sa bombom i automatskom puškom?

    Islamofobija se povezuje i sa ekonomskom krizom. Kad je teško, najlakše je kriviti one koji su drugačiji po bilo kom osnovu veri, rasi, naciji…Pošto se trudim da u svemu nađem i nešto dobro, eto prilike. Kad uporedim ksenofobiju islamofoba razvijene, zapadne Evrope, shvatim da su naši „junaci devedesetih“ mačji kašalj u poređenju sa silnim „Šešeljima“ iz evropskih sokaka. Originalni Šešelj oličenje je multikulturalnosti u poređenju sa holandskom kopijom, blajhanim plavušanom Gerdom Vildersom. Postoji „sitnija“ razlika, tamo imaju sistem koji ih drži pod kontrolom. Za sada.

    Gde smo mi? Čini mi se da su u Srbiji, ako poredimo kroz šta smo prošli devedesetih, međunacionalni i međuverski odnosi, generalno veoma dobri. Ima i kod nas islamofobije, ali sa domaćim šmekom, te na muslimane, posebno Bošnjake, neki i dalje gledaju kao na „izdajice“ koji su „prodali veru za večeru“. Pošto su moji Bošnjaci najbrojniji pripadnici islamske vere u Srbiji, naravno ne računajući Kosovo i kosovske Albance, posebno je bitan odnos Beograda prema bošnjačkom narodu. Tu ima grešaka. Primer su i skandalozna dešavanja oko izbora za bošnjački nacionalni savet. Nelogičnim i nezakonitim potezima Srbija je uspela da napravi prvorazredni politički problem. Pominju se falsifikovane prijave birača, dva člana Bošnjačkog preporoda, liste bliske Ljajićevoj SDP, tvrde da je neko falsifikovao njihove ostavke kako bi sprečio muftiju Muamera Zukorlića da, uz njihovu podršku, formira savet. Rešenje se, nakon nedavnog sastanka predstavnika tri liste, nazire, ali se čeka mišljenje Zakonodavnog odbora Skupštine Srbije. Iz člana 98 Zakona o nacionalnim savetima jasno se zaključuje da se mandati raspodeljuju listama po redosledu prijavljenih kandidata, te ne znam šta ima da tumače? Važnije je šta će pravosudni organi reći o navodno falsifikovanim ostavkama članova Bošnjačkog preporoda.

    Posebna je priča odnos prema Islamskoj zajednici. Pošto ponešto znam o istoriji islamske zajednice, molim „nadležne“ da prestanu sa smešnom pričom o 142 godine IZS. Islamska zajednica na nivou Republike Srbije nije postojala („papirnate“ registracije ne priznajem) do pre tri godine kada je država registrovala dve. IZS predvodi reis Adem Zilkić, država različitim načinima pokušava da nametne kao jedinu, ali većina muslimana, ne samo Bošnjaka, preferira drugu, IZ u Srbiji koju predvodi muftija Zukorlić. Ko tvrdi suprotno, nek se prošeta malo van Dorćola, ako je moguće po sandžačkim zabitima i videće koju IZ podržavaju muslimani. Uostalom, na poslednjim izborima, DS je kod Zukorlića tražila podršku za glasove muslimana, a ne Zilkića. Zanimljivo je da lider SDA Sulejman Ugljanin proziva državu povodom odnosa prema IZ, mada njega mnogi u Sandžaku krive za tu podelu. Krive ga za još ponešto, ali u poslednjim obraćanjima javnosti Ugljanin krivi vladu zbog lošeg stanja u Sandžaku i „vrlo niskog nivoa prava“ Bošnjaka. Ipak, ne pada mu na pamet da iz vlade izađe, a to što se „raspričao“, poziva na jedinstvo, pokazuje da se izbori bliže, pa promenjenim rečnikom, zalaganjem za autonomiju pokušava da zaigra na „Zukorlićevu kartu“. Razlika je samo u tome što je Ugljanin ministar, pa mu ne priliči da „pljuje u bunar iz kog vodu pije“.

    http://www.danas.rs/danasrs/kolumnisti/bauk_islamofobije.888.html?news_id=203765

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google photo

Коментаришет користећи свој Google налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s

%d bloggers like this: