DRAGOLJUB PETROVIĆ: Dve Srbije u turbo-folku

Petrovic

(…) E, sad, sigurno ste pomislili da samostalni solistički koncert na Marakani večeras ima Aca Vučić. Ma jok. Na Marakani nastupa Aca Lukas, ovdašnji vokalni solista od renomea. Znate onaj hit: „Kuda idu ljudi kao ja“? Posle tog hita i vama se ponekad u podsvesti postavi slično pitanje. Kuda, zapravo, idu ljudi kao vi?

(…) Posle Lukasa na Marakani – beogradski turbo-folk jun nastavlja se već petnaestog. Istina – na Ušću, opako simboličnom mestu – to je jedna spektakularna livada, i biva ono “ko živ – ko mrtav“ kad tuda protutnji otac nacije, majka nacije ili, retko, Kit Ričards. Petnaestog juna tamo nastupa Jelena Karleuša, zvana Jeca, a na Vidovdan – crveno slovo, kako i dolikuje vokalnoj interpretatorki, jelte – na isto mesto pristupiće u punom pojavnom obliku i Svetlana Ražnatović, zvana Ceca, po zanimanju hodajući freskopis. Sad tu ima jedan problem – od ovo troje Karleuša odavno sebe ne svrstava u turbo-folk, već kad gostuje u TV emisijama insistira da je predstavljaju kao pop zvezdu. A zašto? Pa ovako je to bilo – Karleuša je do 2010. bila jedna obična pevačica, reko bi potpuni laik – narodna pevaljka, zvana „mala od skandala„. A onda je „mala od skandala“ uvatila da piše kolumne za Kurir, u sveopštem trendu kolumnizma. Svako, naime, ko zna sva slova azbuke, u srpskoj štampi dobije kolumnu. I tako se nakotilo tih kolumnista raznih fela. Ali, cela Srbija se tada iznenadila Karleušinim „zdravim razmišljanjima“, osobito onim o LGBT populaciji. Usledile su počasti: kolumnistu Danasa Svetislava Basaru proglasili su neformalnim portparolom JK, jerbo se njemu to njeno pisanije osobito svidelo. Ne toliko stilski, koliko u stavu.

(…) U međuvremenu, Čeda Jovanović ugostio je Karleušu na tribini LDP („Jelena je pokazala da je pametnija od većine srpskih intelektualaca“), gostovala je u Utisku nedelje zajedno sa Jovanom Ćirilovim i Borkom Pavićević, i postala najbolja ortakinja na Tviteru sa Biljanom Srbljanović.

Zato je ovih dana jedan „tviteraš“, fan JK, izneo zanimljivu tezu o dva predstojeća koncerta na Ušću: „Sad na Pinku idu reklame, jedna ova za 28.06, a druga za Jelenu. Koja razlika, dve Srbije, devedesete vs progresivna budućnost.“ Te ispada da svi mi koji nismo za devedesete, ima 8. juna da se nacrtamo na Ušću i đipamo uz Jelenu Karleušu.

(…) Em što će da peva, JK će, kako se najavljuje, za Ušće da spremi osobite svetlosne efekte & koreografiju. I šta će još da bude: „Moju pesmu ‘Krimi rad’ izvešće simfonijski orkestar“ – najavila je ovih dana JK. Tu sad biva jedan detalj – prostim ukucavanjem na Guglu došli smo i do stihova kompozicije „Krimi rad“, jednog od najvećih hitova sa njenog poslednjeg albuma. Idu ovako: „Borbene felne, brate, borbena mašina, ispod sedišta hekler, u gepeku količina, krimi rad, krimi rad, stiže borbena ekipa, naš konvoj ispred kluba je dug, sve džip do džipa… Šampanjac se sipa, prave se surove pare, u svakom klubu nas čeka, uvek glavni separe, ulični krimi maniri, na grudima su panciri, prozor spušten toliko, samo cev da proviri… Krimi rad, kad na mene neko krene, krimi rad, ti bi ubio zbog mene, krimi rad, sve zbog savršene žene, krimi rad, krimi rad… Krimi rad, ti si čovek mojih snova, krimi rad, i ova lova je iz snova, krimi rad, i oba bentley-a su nova, u njima ti i ja, ti i ja...“

To mu dođe kao himna „građanske Srbije“?

Kako je jednom mudro zborio gorepomenuti Aca Lukas: „To što se u nekim mojim pesmama priča o žestokim momcima, ne znači da sam ja jedan od njih, niti da se družim s njima. Pa i Oliver Dragojević peva o galebovima, pa ne verujem da se privatno druži s njima.“ Tako, verovatno smatra i JK, samonametnuta ikona „Druge Srbije“, koja je rušila stereotipe o LGBT ljudima, ali, eto, i dan-danas promoviše pesme čija poetika kao da je isplivala iz najmračnijih vremena Miloševićeve Srbije.

ceca

 

Св. Цецу славе Веља, Мрка, Дачић, Воја, Тома, Воја…

 

 

vucic-i-dacic-seljacine

 

Вучић, Веља, Дачић – Гранд парада. Они у влади Србије и О% буџет за културу

 

nin-nagrada

 

Карлеуша председник жирија за НИН-ову награду (Њуз.нет, после интервјуа који је дала НИН-у)

 

Karleuša-Čeda

 

Карлеуша и председник Либералнодемократске партије

.

Te je teško verovati da će se većinska publika na ova tri koncerta nešto posebno razlikovati po profilu. Razlikovaće se kao i ranije – po original i falš „luj viton“ tašnama i sličnim statusnim simbolima.

www.danas.rs/dve_srbije_u_turbofolku

>

>>

>>> ПОВЕЗАНИ ТЕКСТОВИ СА БЛОГА КОСМЕТ via КОСМОС:

У Србији је 1 од 3 гладан и православни Срби немају овакву организацију

Nataša B. Odalović: Profesor Rajić

Писмо непријатељу

UDBA – ознака (не)квалитета

Конзервативци

ТРЕЋА СРБИЈА

Disciplin A Kitschme – Neukusu treba reći NE!

MUZIKA za razmišljanje

Економски конзервативац у САД, припадник покрета ”чајанка”, представник нових (алтернативних) конзервативаца доста се разликују од републиканаца какве знамо. Најпознатијем радио водитељу старије генерације емисија почиње са музиком бенда Metallica (Michael Savage). 
Наравно, ово не пишем зато што сам противник српске народне музике (а јесам противник турбо-фолк културе), већ да објасним разлику у менталитету између економског конзервативца у САД и онога који се тим појмом може назвати у Србији, а који послове ”завршава” у кафани уз јагњетину и народну певачицу. 
Није исто када вам је у глави ритам и порука рок и хеви метал музике и када певушите ”стани, стани, Ибар водо, куда журиш тако” и ”хајде Јано кућу да продамо само да играмо”, посебно у држави у којој се све распада, у којој је општа ентропија, која је на распродаји… 
Није чак ни смешно. 
Конзервативци и хришћани у САД никада не би подржали човека који је преварио жену (посебно не ако је то политичар или познат глумац и посебно не ако је хришћанин и конзервативац), у Србији такав постаје још популарнији међу ”православцима”.

 

32 Responses to DRAGOLJUB PETROVIĆ: Dve Srbije u turbo-folku

  1. Varagić Nikola каже:

    У понедељак 10. 06. у галерији издавачке куће Прометеј у Новом Саду,

    Трг Марије Трандафил, 11

    Миша Ђурковић

    ће одржати предавање

    “Рокенрол и народна музика у Србији и Југославији“

    Предавање са музичким примерима почиње у 19 ч.

    http://www.srpskikulturniklub.com/narodbnjaci-vs-rnr

  2. Varagić Nikola каже:

    Muškarac koji se u vozu hvalisao da vara svoju ženu, javno je izvrgnut ruglu na Fejsbuku, nakon što ga je čula jedna putnica i objavila njegovu fotografiju.

    Slika muškarca koji je zajedno s prijateljima putovao vozom iz Filadelfije, podeljena je na internetu više od 183.000 puta otkako ju je putnica iz Pensilvanije u sredu postavila na mrežu.

    “Ako je ovo Vaš muž, želim da Vam kažem da sam putujući vozom iz Filadelfije dva sata morala da slušam hvalisanje jednog luzera i njegovih prijatelja o njihovim ljubavnim avanturama i o tome kako su im žene glupe pošto ne mogu da ih otkriju. Molim, šaljite dalje”, napisala je Stef Strejer.

  3. Varagić Nikola каже:

    Volja i nevolja

    Nadežda Milenković

    Naša najveća nevolja je politička volja. Ali ne politička volja kao takva, već ono što taj pojam podrazumeva, a naročito ono što podrazumeva sada već oveštala fraza o političkoj volji koja se stekla ili se nije stekla.

    Sama fraza se pojavila prošle decenije i to prvo u svom negativnom obliku (”nije se stekla politička volja”) i uopšte se nije odnosila na političku nego na partijsku volju, a značila je da se partije nisu složile oko neke, najčešće sasvim nepolitičke (ali vrlo politizovane) teme kao što su, na primer, zločini – od ratnih zločina, preko atentata na premijera do korupcije i krađe.

    ”Sticanje političke volje” inače nije postojalo u nedemokratskim režimima jer nije postojala ni partija koja bi srušila vladu svojim izlaskom iz nje, tako da, paradoksalno, ali istinito – ispada da je jednu u suštini nedemokratsku praksu (jer šta je demokratsko u zataškavanju zločina?) iznedrio demokratski režim, tačnije – partije u vladajućim koalicijama u demokratskom režimu jer je svaka, pa i najmanja od njih, mogla da obori vladu ukoliko joj koalicioni partneri ne bi izašli u susret.

    Nije poznato, ili barem meni nije poznato, ko je prvi upotrebio taj bezlični oblik – ”stekla se” ili ”nije se stekla” politička volja. Sumnja bi mogla da padne na Dačića koji se sada istakao kao autor čuvenog ”lagalo se” (u vezi sa Kosovom), ali pre će biti da je to manir svih političara – kad neće da preuzmu odgovornost za nešto, oni govore bezlično i u pasivu i obrnuto – kad hoće da preuzmu zasluge govore u prvom licu jednine ili (partijske) množine.

    U normalnom životu možete čuti samo da je neko stekao poverenje, ugled, imunitet, bogatstvo, obrazovanje, diplomu, porodicu, prednost… samo u politici slušamo da se stiče – volja. I samo u politici to u prevodu znači da će se, tek ako se stekne, raditi onako kako mora da se radi. Kao kada bi nas u vestima obavestili da se ”stekla volja” da vozači poštuju saobraćajne propise!?

    Ali, tu nije kraj našim nevoljama. Jer, i kad se ta famozna politička volja stekne, baš kao i kad se ne stekne, to nije dobra vest za društvo. Ako je nema, nema ni institucija ni sprovođenja zakona, ali i ako je ima, opet – tim gore po zakone, pa čak i Ustav. Oko Kosova, na primer, politička volja se stekla i po njoj se uveliko postupa, a Ustav i zakoni koji su u suprotnosti sa tim postupcima biće, kako su nas zvaničnici obavestili – zvanično okačeni mačku o rep. Ili, drugi primer – stekla se politička volja da se izvrše reforme, ali nikako da ”iznađu” (još jedan retko glup i nepismen termin koji su političari uveli) kako to da urade, a da ne poremete političku volju, to jest vlast.

    Jedini način da prestanemo da budemo društvo kojim vlada politička, odnosno – partijska volja, umesto institucija i zakona, bio bi da i mi, kao i onoliki drugi prošle i ove godine, na ulici pokažemo svoju – građansku volju. Nevolja je, međutim, u tome što su se jedni istrošili tokom devedesetih, a što su ovi drugi, koji se tada nisu trošili, protiv vladavine puke političke volje – samo ukoliko ona nije njihova.

    http://pescanik.net/2013/06/volja-i-nevolja/

  4. Varagić Nikola каже:

    Велика Превара – не веруј Дачићевој Влади ни кад ти дарове носи

    Бошко Обрадовић

    Дачићева Влада је највећа превара у новијој политичкој историји Србије.

    Београд, 10.06.2013

    Лажно представљање почело је још пре избора – кроз лажна предизборна обећања. Дачић је говорио ЧВРСТО, ЈАСНО, ОДЛУЧНО. Тома Николић је обећавао да ће поништити све договоре које је Борко Стефановић постигао у Бриселу. Александар Вучић је говорио да Млађан Динкић мора завршити у затвору. Динкић је тврдио да никада не може сарађивати са СНС и да ће јавна предузећа ослободити партијског запошљавања. Све су слагали.

    Потом је уследила највећа изборна крађа у последњих неколико изборних циклуса. Двери и СРС, који су против уласка Србије у ЕУ, су гурнути испод цензуса, а еврофанатици ЛДП и УРС подигнути изнад цензуса. Томи Николићу је Брисел честитао победу на председничким изборима три сата пре затварања биралишта. Николић је изневерио и своје обећање да ће испитати изборну крађу и казнити починиоце. Све су покрали.

    Шта су урадили у међувремену? Издали су Косово и Метохију, стају на страну против Републике Српске, настављају са огромним задуживањем државе, продају пољопривредно земљиште странцима, уводе ГМО семе и храну, запошљавају нове и нове партијске кадрове у државну администрацију, укинули су све царине на увоз робе из ЕУ, економију и даље води убица домаће привреде… Све су издали.

    Шта ће даље да ради Влада Србије на челу са Дачићем и Вучићем? Планирају да продају преостале природне и привредне ресурсе: Телеком, ЕПС, руднике, воде, спремају легализацију геј бракова, … Све ће уништити.

    По чему ћете их препознати: чувају Ђиласа на челу Београда, уводе незапамћену медијску цензуру, не мењају никога у корумпираном судству, тужилаштву и полицији, за годину дана није донета ниједна правоснажна судска пресуда ниједном великом лопову и криминалцу, а камоли вођама мафијашких странака попут ДС, СПС и УРС, који остају нетакнути.

    За све то време глуме да су патриоте, да су борци против курупције, да су консолидовали економску ситуацију и да Србија иде на боље. Велика превара је и даље у току, а на нама је да је што пре разоткријемо и растуримо.

    Сада морамо ковати нови план националног сабирања снага, како рече Милош Црњански још пре 80 година. Потребно нам је нешто што су Двери покренуле као идеју још пре више од две године, а што је данас актуелно у Русији, а то је општесрпски народни фронт: да у једну заједничку борбу саберемо све оне који су родољуби, који се не предају, који су спремни да се супротставе, који су понижени и увређени, који нису подлегли Великој Превари.

    Странке више нису решење, странке су део проблема. Потребно нам је нешто ново. А окидач за наше сабирање биће социјално-економски слом државе који следи и који се не може избећи.

    http://www.dverisrpske.com/sr-CS/dverjani/obradovic-bosko/tekstovi/velika-prevara-ne-veruj-dacicevoj-vladi-ni-kad-ti-darove-nosi.php

  5. Varagić Nikola каже:

    СНС водио грађане Зајечара на концерт Аце Лукаса

    Владимир Виденовић

    Чињеница да СНС води потенцијалне бираче на концерт Аце Лукаса показује како замишљају да владају Србијом, и какав народ желе себи за поданике.

    Зајечар, 10.06.2013

    Нема сумње да ће, након локалних избора, нови кнез зајечарски бити новопечени члан главног одбора СНС-а, господин Саша Мирковић. Нема сумње, јер се служи провереним демагошким методама “хлеба и игара“, додуше, по вољи и жељи тренутно већег дела народа српског.

    Будући кнез је своје место купио што новцем (за који се наравно не зна одакле му), што изигравањем Робин Худа на прошлим изборима у Зајечару. Иако су изборна мућкања била ван сваке сумње, Саша Мирковић је искористио прилику да направи прави правцати циркус у градској изборној комисији, наравно знајући да одговорности за тај изборни циркус неће бити и да ће све што је речено и показано (џакови), остати само тужна историја. Таман посла да он свог до јучерашњег друга (тренутног кнеза зајечарског Бошка Ничића) пошаље у затвор. Знало се да је то само представа. А народ воли представе.

    Дакле, почело је још у кампањи јер „тако смо у могућности“. Иначе, господин Саша Мирковић је тренутно права личност за “распевани Зајечар“. Поседује локалну ТВ станицу и везе у естрадном муљу, па шта још незапослени Зајечарац да пожели? Добро, можда посао – али кад нема посла добра је и свирка. И то каква свирка… „највећа журка на Балкану“. Брижни СНС је водио “све младе и веселе“ Зајечарце на бесплатан концерт Аце Лукаса на Маракани, 8.јуна. Од чијих пара? И за колико пара?

    Популизам сам по себи није лоша ствар, могу се популистичким методама постићи добре ствари, рецимо у образовању, здравству… Међутим, овде је страшан (не улазећи у финансијску проблематику овакве екскурзије) избор методе. Нико ништа не би замерио СНС у Зајечару да су рецимо најбоље ученике основних и средњих школа водили у позориште, неки музеј у Београду или нешто слично. Избор методе показује њихове праве намере, на који начин желе да владају и каквим народом желе да владају. Народу се нуди да за свој глас добије повратну карту до Београда и сат времена слатког заборава уз “песму до бола“. И један део на то свесно или несвесно пристаје. Али, има и нас који то препознајемо, раскринкавамо и који на такве ствари никада нећемо пристати!

    Једном приликом је наш суграђанин Никола Пашић рекао: “Спаса нам нема пропасти нећемо!“ Тако је и сада. Чак и у овоме има нечег позитивног јер се у многим борилачким вештинама агресија и снага противника користе у сврху његовог сопственог пада. Начин на који се бирају кадрови, начин на који се задобијају гласови јесте пут ка пропасти представника овакве накарадне политичке демагогије. Ми ћемо наравно изгубити још четири године, али никад није касно и боље икад него никад. Будућа владајућа “напредна новоелита“ ће се сама урушити под тежином своје ароганције. Народ који је олако дао свој глас, у стилу песме “Хајде Јано кућу да продамо“ када ускоро дотакне своје ново, постдемократско дно, схватиће да се од игре и од лажних обећања не живи и да је време да свако озбиљно крене да ради свој посао. Озбиљно и поштено. Јер ако овако наставимо, заиста ће нам још дуго у кући трајати ова “највећа журка на Балкану“.

    http://www.dverisrpske.com/sr-CS/glas-naroda/pisma-citalaca/sns-organizovano-vodio-gradjane-zajecara-na-koncert-ace-lukasa.php

  6. Varagić Nikola каже:

    U pravu je Alexandar the Greate.

    Kakve pare, a projekata nema.

    Ali imamo za primer nesvakidašnju situaciju da imamo i projekat i vrlo jevtine pare (samo jedan odsto kamate).

    Tako nam je Svetska banka dala i projekat i pare. Broj projekta P092999, naziv BOR REG DEVT, lokacija projekta Borski okrug. Vreme otpočinjanja projekta 20. juni 2007, vreme okončanja projekta 30.09.2012. Projekat je predviđao preko 30 miliona USD da se saniraju mogući ekološki problemi grada, ali i komponentu 2, preko 10 miliona USD za programe novog zapošljavanja. Od 2008. do 2012. Ministarstvo privrede i regionalnog razvoja ništa nije uradilo. Dakle, šta ćemo sad – imali smo i pare i projekat? Neko iz Ministarstva, koje se kune da ima rešenja i projekte lokalnog razvoja, treba da objasni nezaposlenima Bora i Majdanpeka – šta su uzroci i ko je kriv što su izgubili 1,2 milijarde dinara za zapošljavanje i kako to da u Majdanpeku nisu mogli da nađu prostor za rad Poslovnog inkubatora?

    Primer drugi – i projekat i pare i tehnička pomoć. Opet Svetska banka ponudila Vladi Srbije da se odobri pod povoljnim uslovima (kamata jedan odsto) kredit od 10 miliona USD plus dva miliona tehničke pomoći za formiranje mikrokreditnih institucija, sa ciljem da se broj takvih institucija proširi po Srbiji i postane bitan generator startovanja desetine hiljada novih biznisa. Poznato je da su mikrokreditni fondovi najefikasnija forma za otpočinjanje biznisa svuda u svetu. Tadašnji guverner NBS i ministar finansija su zajedno, rezolutno zabranili bilo kakvo zaključivanje takvog aranžmana jer će to – ugroziti stabilnost finansijskog sistema Srbije?! Svuda u svetu nisu nikoga ugrozili – naprotiv, samo bi se to desilo u Srbiji, pa su zato guverner i ministar zaslužni što su desetine hiljada građana ostali u poslednjih deset godina bez više stotina miliona dolara mogućeg početnog kapitala? A danas, obojica prizivaju mikrokredite kao važan instrument rešavanja krize!

    I na kraju dođosmo i do „struke“. Jel to ona ekipa kopaoničkih div junaka koji su poslednjih 13 godina vozili velesalom kroz teoriju i praksu katastrofalne srbijanske tranzicije? Jesu li to oni „stručnjaci“ za „restrukturiranje prerađivačke industrije u građevinske parcele i šoping molove“, a sada teoretičari reindustrijalizacije? Kandidati za Nobelovu nagradu jer su smislili „privredni sistem sa unutrašnjim sagorevanjem“. Kreatori mnogih, a nikad realizovanih strategija, novih investicionih ciklusa, zagovorenici novih državnih preduzeća, samozvani „šampioni i lideri“ tranzicije, sledbenici filozofske misli Alana Forda (Ako kaniš pobijedit ne smiješ izgubit).

    Srbija ima veliki potencijal stručnjaka sa velikim domaćim i naročito stranim referencama koji ne pristaju da njihov profesionalni angažman bude partijsko politički posredovan. Probajte s njima – možda uspe!

    Autor je bio podsekretar u vladi Ante Markovića zadužen za razvoj preduzetništva

    http://www.danas.rs/danasrs/dijalog/sistem_za_unutrasnje_sagorevanje_privrede.46.html?news_id=262238#sthash.uCZUTZpn.dpuf

  7. Varagić Nikola каже:

    Budućnost Srbije: Nula dinara za kulturu i nauku

    Gosti Nišvila: Roj Hargruv, Kendi Dalfer, Mango Džeri i Brend Nju Hevis

    Neven Džodan | 10. 06. 2013. – 21:54h

    Odluka Komisije za savremeno stvaralaštvo Ministarstva kulture i informisanja ostavila je džez festival Nišvil i Oktobarski salon bez dinara podrške, a sredstva su drastično smanjenaaaaaa i drugim značajnim manifestacijama, pa je dovedeno u pitanje opstanak Bitefa, Festivala evropskog filma “Palić” i drugih čiji kvalitet programa u trenutnim okolnostima ne može da bude dosadašnjem nivou.

    Mia David, direktorka Kulturnog centra Beograda, koji je osnivač Oktobarskog salona, nada se da su u Ministarstvu kulture napravili grešku i zasad rezultate konkursa tretira kao nezvanične.

    – Iz Sekretarijata za kulturu Skupštine Beograda obavestili su me da osim njihovih 15 miliona dinara, novac iz republičkog budžeta nije opredeljen. Nadam se da će naše formalno pismo ministarstvu makar izmamiti objašnjenje ovakve odluke. Verovala sam da će nam dati barem tri miliona jer smo svesni finansijske krize, ali da opredele nulu za tako važnu međunarodnu izložbu, u to ne mogu da poverujem – ističe David.

    Poznati niški festival Nišvil je do 2009. godine od Ministarstva kulture dobijao dva miliona godišnje, 2010. – tri, 2011. – četiri, da bi prošle godine ponovo bio vraćen na dva miliona i to za program koji sadrži 80 koncerata, na deset bina, u pet gradova, a ove godine su ostali bez pomoći.

    – Nadali smo se da ćemo da dobijemo 10 miliona dinara od Ministarstva kako bismo uradili projekat “Svita o toleranciji i slobodi” koju su trebalo da rade svetska kompozitorska imena Rikardo Brazale, Duško Gojković, Stjepko Gut i još pedeset džezera, pedeset horista, šest solista, tri dirigenta, četiri kompozitora i to je trebalo da bude spektakularno zatvaranje festivala u kojem bi učestvovali muzičari iz rezidencija cara Konstantina. Taj projekat će sada prvi stradati jer moramo da ga otkažemo – kaže Ivan Blagojević, direktor Nišvil festivala.

    Međunarodni festival pozorišta za decu i Festival evropskog filma “Palić” poslednjih osam godina su finansirani po posebnom sporazumu između grada Subotice kao osnivača, pokrajine i Ministarstva kulture, pa je novac izdvojen od Ministarstva za Filmski festival na Paliću iznosio devet miliona dinara, a ove godine je to 1.300.000 dinara, dok je Međunarodni pozorišni festival prethodnih godina dobijao šest miliona da bi ove godine njima pripao milion dinara, što ih što ih vrlo lako može unazaditi i vratiti na manifestacije lokalnog nivoa.

    – Ovo je znak da Ministarstvo izlazi iz sporazuma jednostrano i mi smo izgubili taj prioritetan karakter oba festivala – kaže Blažo Perović, direktor Otvorenog univerziteta i izvršni producent ova dva festivala.

    Situacija nije mnogo bolja ni kada je reč o izdvajanjima za nauku. Država će početi da štedi na pojedinim aktivnostima naučnika poput štampanja monografija, putovanja i naučnih skupova. Istraživači upozoravaju da stanje u nauci nikada nije bilo lošije.

    Prvo se zbog manje novca u budžetu kasnilo sa uplatom godišnje članarine u CERNU-u, pa sa novcem za ovogodišnje naučne projekte, a onda je bio blokiran i pristup Oxford University press, jednoj od najuticajnijih elektronskih baza naučnih časopisa, jer nije bila plaćena članarina za projekat KOBSON.

    Projekti poput naučno-tehnološkog parka “Zvezdara” i izgradnje stanova za naučnike probili su rokove izgradnje i otvaranja. Zbog toga je, kako tvrde sagovornici “Blica”, Evropska banka koja je dala kredit za projekte, zamrzla sredstva do daljeg. Istraživačka stanica Petnica je ove godine dobila obećanja da će dobiti otprilike jednu sedminu sredstava u odnosu na 2010. godinu.

    http://www.blic.rs/Vesti/Tema-Dana/387152/Buducnost-Srbije-Nula-dinara-za-kulturu-i-nauku

  8. Varagić Nikola каже:

    Protest umetnika u subotu

    AUTOR: BETA

    Umetnici Srbije protestovaće u subotu, 22. juna na beogradskom Trgu Republike zbog smanjenja budžetskih sredstava za kulturu, saopštilo je danas Srpsko književno društvo.

    „Dokažimo da postojimo, izađimo na protest, dokažimo da postojimo onima koji nas uporno ne primećuju. Država bez kulture je mrtva država. Narod bez kulture je narod bez identiteta, narod bez budućnosti“, navodi se u saopštenju Društva. Cilj protesta je i uspostavljanje „države znanja, rada i stvaralaštva, a ne države kleptokratije i stranačkih trgovina i nagodbi“. Srpsko književno društvo je navelo da će protest organizovati umetnička udruženja Srbije. Protest je zakazan za subotu, 22. jun, u 18 sati.

    http://www.danas.rs/danasrs/iz_sata_u_sat/protest_umetnika_u_subotu.83.html?news_id=61710#sthash.rB6QrTLK.dpuf

  9. Varagić Nikola каже:

    Београд – Председник „Пинк медиа групе“ Жељко Митровић затражио је данас од Независног удружења новинара Србије (НУНС) да му да додатна објашњења и упутства шта се у Србији сме, а шта не сме објављивати, ко сме, а ко не сме да краде, као и о томе ко сме, а ко не сме да објави истину о злоупотребама градоначелника Београда Драгана Ђиласа.

    „Сложићете се, надам се, да свако удружење па и ваше не сме да буде стрина, а ни адвокат криминалаца, тапкароша, лопова, бескрупулозних накупаца, јер у амбијенту демократизације и слободе информисања свака друштвена девијација не сме бити прикривана“, навео је Митровић у саопштењу.

    Он је од НУНС-а затражио појашњења поводом више питања, међу којима и то да ли у понедељак 17. јуна у информативним емисијама телевизије Пинк сме да објави, како је навео, „како је и због чега и преко кога градонацелник Ђилас хапсио руководиоце градских здравствених институција, међу којима и професоре универзитета и поред сазнања да су невини што им је и сам потврдио“.

    „Да ли смем да објавим снимак разговора градског менаџера Александра Бијелића са проф. др. Николом Милинчићем, а по налогу градонацелника Ђиласа, у коме се потврђује сазнање о невиности ухапшених лекара, као и ултиматум за оставке из политичких разлога“, навео је Митровић.

    Он је упитао и да ли сме да објави шта је градоначелник Ђилас са руководиоцима здравствених институција, а пре њиховог хапшења рекао др. Владану Шубаревићу.

    НУНС је раније данас у саопштењу навео да власник ТВ Пинк Жељко Митровић на „непримерен начин, супротан професионалним стандардима и Етичком кодексу, користи своју позицију на медијском тржишту за личне обрачуне“ и позвао Републичку радиодифузну агенцију (РРА) да реагује у складу са Законом и овлашћењима која има.

    „Национална фреквенција којом располажу комерцијални медији јавно је добро и не може се користити за обрачуне и линч људи, како то чини Митровић водећи у случају Драгана Ђиласа и Дајрект медије прави медијско-политчки рат“, наводи се у саопштењу.

    НУНС подсећа и да се већ заложио да се у оквиру медијских реформи редефинишу општи услови на маркетиншком тржишту, као и положај појединих агенција и њихових евентуалних привилегија и монополског положаја, што важи и за „Дајрект медију“.

    „Такво опредељење исказано је и својевремено подршком Извештају о притисцима на медије Верице Бараћ, што Митровић тада није учинио“, наводи НУНС додајући да он сада „обасипа јавност једостраним саопштењима, без могућности да се огласи и друга страна, што указује да није реч о одбрани јавног интереса“.

    „Подсећамо да је Митровић и у прошлости у више наврата злоупотребљавао фреквенцију штитећи лични интерес“, пише у саопштењу НУНС-а који је позвао медије да не крше Кодекс и да се придржавају правила професије, а регулаторна тела да обезбеде поштовање правила коришћења фреквенције.

    Митровић је у петак најавио прекид сарадње са компанијом „Дајрект медија“, чији је сувласник градоначелник Београда Драган Ђилас, због, како је навео у изјави за јавност, монополистичке позиције те компаније, која доводи у питање да ли ће неки медиј у Србији преживети или не.

  10. Varagić Nikola каже:

    Kompozitorka Isidora Žebeljan o svojim budućim projektima u svetu i stanju u ovdašnjoj kulturi

    Ljuljamo se na klatnu ekstrema

    AUTOR: ALEKSANDRA MALUŠEV

    U trenutku najavljenih protesta zbog stihiji prepuštene kulturne politike u Srbiji, razgovarali smo sa Isidorom Žebeljan, jednom od najmlađih dopisnih članova SANU, ali pre toga, istaknutom i priznatom umetnicom, kompozitorkom čija se dela izvode u koncertnim dvoranama širom sveta.

    Budući da pripada mlađoj generaciji stvaralaca u našoj zemlji, govorila nam je o promenama sa kojima se suočava naša kultura, ali i oni koji makar malo mare za to i pokušavaju da prebrode ove teškoće. Isidora Žebeljan napisala je desetine kompozicija za različite instrumentalne, vokalno-instrumentalne i vokalne ansamble, od kompozicija za solo instrument, kamerne i simfonijske muzike, do opera. Ovom prilikom, najavila nam je CD za stranog izdavača, kao i dve premijere.

    Iako ste prvi kompozitor sa ovih prostora čija se muzika izvodi u prestižnim inostranim muzičkim salama, zatajila je podrška Ministarstva kulture kada vam je za objavljivanje CD-a za izdavačku kuću Oboe Classics trebala novčana pomoć. Kako to komentarišete?

    – Pravi komentar su moje kompozicije, moje opere, narudžbine i brojna izvođenja i beskrajno sam zahvalna što imam mogućnost izbora. Sasvim mi je prihvatljiv odgovor Ministarstva da nema para, ali način na koji je to saopšteno je tužan i ne služi na čast ovoj instituciji, jer govori o nedovoljnom kulturnom nivou nekih od ljudi koji tamo rade. Javno je postavljeno pitanje o mogućnosti za dobijanje finansijske pomoći, čime niko nikoga ni za šta nije optuživao, ali je Ministarstvo, doduše verovatno naviknuto na napade, odgovorilo neadekvatno i nemoćno za običan kulturni dijalog. To nikako ne bi smelo da se dešava, barem ne Ministarstvu kulture. Bilo bi divno kada bi iz poteza koje vuče ovo Ministarstvo mogla da se razabere vizija o jasno osmišljenoj strategiji (iako je bilo i nekih akcija vrednih pohvale), ali, nažalost, gledajući samo neke od događaja upriličenih povodom proslave Milanskog edikta, na primer, stiče se utisak o neznanju, bezidejnosti, banalnosti, netalentu, kiču i primitivizmu koji su se udružili da zasene prostotu.

    Mnogo se govori o „stanju u kulturi“ od kako su restriktivne mere u pogledu finansiranja kulturnih projekata znatno utanjile budžet. Ipak, dok sa jedne strane čitave grane umetnosti ostaju bez dinara iz budžeta za celu godinu, sa druge se neke manifestacije neštedimice podržavaju… Da li to znači da postoje neki drugi, novi prioriteti u kulturi? Šta se traži, kakve ideje i kakvi ljudi?

    – U Srbiji se svi zajedno, već decenijama, ljuljamo na klatnu koje opisuje putanju od jednog do drugog ekstrema, a sve je to posledica izgubljenog balansa, srušenog sistema, nakon čega je nastao opšti grabež, nezajažljiva otimačina kako novca, tako i duhovnog i idejnog prostora, kao posledica totalne nesigurnosti. To stanje traje i dan danas. Tako su sada u pozicijama moćnih oni koji su se donedavno osećali poniženima i uvređenima, te sada, kada je došlo njihovih pet minuta, rekla bih osvete, ali i mogućnosti za uspostavljanje sopstvenog kvazisistema, opijeni podrškom i pozicijom, zaista, kao pijani, mnogi od njih ne gledaju gde staju i koga gaze. Verovatno će se ova matrica, prilikom svake sledeće promene vlasti, kao i do sada, ponavljati dokle god se ne shvati da je zajedništvo ta čudesna formula koja ovu zemlju može da spasi od nestajanja.

    Kultura i politika idu podruku oduvek u različitim odnosima. Danas se kultura nesumnjivo ne nalazi u laskavoj poziciji, ali ima li ona i dalje, u ovakvim uslovima, nekakav mehanizam za samoodržanje i snage da bude duhovna potpora u ekonomskom, političkom i svakom drugom bezizlazu u koji stupamo kao društvo?

    – Umetnost svakako ne zavisi od politike, a u suštini, ni od materijalnih uslova. Prava umetnost će uvek da preživi, jer ona je igra duha, i biće je dok je ljudi. Međutim, naša umetnost je u velikoj krizi. Nakon socijalističkog državnog modela, podmetnuto joj je kukavičije jaje tržišnog principa i komercijalizacije i u toj opštoj šizofrenoj zabuni, bez zdrave konkurencije, bez pravog znanja i bez mogućnosti česte razmene sa umetnicima iz drugih podneblja, a želeći u isto vreme i da glume umetnost, ali i da se povinuju zakonima tržišta, mnogi od naših umetnika su se izgubili. Ali, ja verujem da čim taj začepljeni kanal duhovnog i energetskog protoka informacija i ljudi počne da propušta svežiji vazduh, nove generacije umetnika smoći će snage da pokrenu lavinu inspiracije i ideja. A onda će se to preliti na sve.

    Znači li sve ovo da kultura traži neku drugu definiciju? Koje mesto u društvu i našim životima zauzima ili bi trebalo ili će zauzimati pitanje o kulturi? Svodi li se na ovaj način kultura na aktivnosti pripremanja i održavanja svečanih akademija?

    – Prva i osnovna stvar koja treba da se promeni u ovoj državi jeste obrazovanje. Mi smo zemlja neznanja i neznalica i otuda svi naši problemi. To je jedan ogroman i važan posao i na njemu treba svi zajedno da radimo. Jer, kada su ljudi obrazovani, oni imaju kulturne potrebe, a ljudi sa razvijenim kulturnim potrebama imaju i razvijenu maštu. To su ljudi sa kreativnim potencijalom. Ovakvi ljudi imaju ideje kako da zemlju izvuku iz ekonomske krize, kako da zaživi proizvodnja, kako da privuku strane investicije… Da li mislite da su ljudi u našoj vlasti maštoviti?

    Kad je Bog stvarao Dubrovnik

    Najavili ste lepe vesti, premijere u Austriji i Velikoj Britaniji… O čemu se radi?

    – Prošle godine sam dobila porudžbinu od jednog od najuglednijih i najvećih festivala u Velikoj Britaniji, City of London Festivala, da za otvaranje, 24. juna 2013, napišem kompoziciju za glas i gudački kvartet. U pitanju je porudžbina koja je deo ciklusa od osam pesama, naručenih od osam kompozitora iz celog sveta, pod nazivom Trees, Walls and Cities…, a tema su osam gradova koje je predložio festival: Deri (Irska), London, Berlin, Beč, Utreht, Dubrovnik, Nikozija i Jerusalim. Ja sam pozvana da napišem pesmu o Dubrovniku i tako je nastala kompozicija „Kad je Bog stvarao Dubrovnik“, pesma za mecosopran i gudački kvartet, na stihove naseg tragično preminulog pesnika Milana Milišića. Kompoziciju će izvesti engleska pevačica Lor Liksenberg i čuveni Brodski kvartet. Koncert će biti održan u predivnom Drejpers holu, a prenosiće ga BBC3 uživo.

    A zatim, ubrzo, 1–7. jula, takođe na otvaranju jednog od najvećih i najznačajnijih operskih festivala na svetu, Festivala u Bregencu, biće premijerno izvedena moja nova kompozicija „Zujte strune…“, metamorfoza na teme iz Mocartove „Čarobne frule“, za simfonijski orkestar. Kompoziciju izvode Bečki simfoničari i dirigent Pol Daniel. Festival u Bregencu naručio je od mene varijacije na „Čarobnu frulu“, jer će ove godine na ogromnoj pozornici na jezeru, sa auditorijumom na kopnu koji broji 7000 mesta, biti izvođena ova čuvena Mocartova opera.

    Zatočenici samoizolacije

    – Suštinsko je pitanje zašto i ova vlast, i to više od prethodne, ignoriše i odbija ljude koji mogu da budu njeni najveći ambasadori kulture. Još jednom je ispuštena šansa da se ujedine najbolje snage Srbije kako bi zajednički, uz međusobno uvažavanje i podršku, iznelo teško breme neophodnih promena. Mi, sada već decenijama, živimo kao zatočenici sumornog i sumanutog procesa samoizolacije, koji nas sve više ogrće neprozirnim plaštom neznanja i nepoznavanja sveta oko nas – danas je već mnogim ljudima, koji žive u Srbiji, postalo nemoguće razumevanje elementarnih pojmova sistema zapadne civilizacije i načina njegovog funkcionisanja – smatra Isidora Žebeljan.

    http://www.danas.rs/danasrs/kultura/ljuljamo_se_na_klatnu_ekstrema.11.html?news_id=262541#sthash.Be2dBzps.dpuf

  11. […] DRAGOLJUB PETROVIĆ: Dve Srbije u turbo-folku […]

  12. Varagić Nikola каже:

  13. Varagić Nikola каже:

    Rokenrol u Skupštini Srbije

    Ministar finansija Dinkić i poslanici polemisali stihovima poznatih rok pesama

    AUTOR: B92/FOTO: FONET

    Beograd – „Gospodine Dinkiću imao sam dilemu kada sam razmišljao kako da počnem ovo izlaganje, da li citatima čoveka koji je verovatno najčešće pisao o budžetima, deficitima i poreskoj politici – mnogo bolje od bilo kog ministra finansija na svestu, mislim na Efraima Kišona ili da počnem citatom iz oblasti roka. Vi bar niste od onih ministara koji su u petak bili na Ušću pa ćete to bolje razumeti“, rekao je poslanik LDP Bojan Đurić tokom skupštinske rasprave o rebalansu budžeta.
    Đurić je rekao da je Dinkić mandat ili, kako je naglasio, odluku da uđe u vladu počeo citatima Caneta i „Partibrejkersa“, a da je on razmišljao da današnju debatu počne kao Rambo 1992. godine na bini Centra Sava kada je ćutao pred punom salom tri – četiri minuta čime je iskazao protest zbog bombardovanja Sarajeva.
    „Milio sam da je možda najbolje da danas, kada držimo ovaj rekvijem za javne finansije oćutim svih 17 minuta, ali nisam znao ko će voditi ovu sednicu pa sam se uplašio da ću zbog toga biti kažnjen“, rekao je poslanik LDP.

    Odgovorio mu je ministar finansija u istom stilu:
    „Malo ste me razočarali što niste citarli Milana Mladenovića i to stihove – I kad je gotovo za mene, znaj, tek tad je počelo“. Reč je o stihovima pesme „Zemlja“ poznate grupe EKV.
    Mlađan Dinkić često citira svoje omiljene rok pevače, tako je govorio da u Srbiji ne postoji čovek koji može da ga kupi, uz citat stihova Partibrejkersa „biti isti, biti poseban, biti slobodan, biti samo svoj“.

    Đurić je rekao da je Mladenović odličan pesnik i dodao : „Samo nemojte da uvedete zemlju da bude par godina za nas“.

    U „rok debatu“ se uključio i šef poslanika demokrata Borislav Stefanović, koji je Dinkića „savetovao“ da bi bolje bilo da se pozvao na drugu pesmu Iste rok grupe – „Novac u rukama“.
    „Novac u rukama – to vam više priliči, jer ima stih – kupi me, prodaj me“, podsetio ga je Stefanović.

    Na to je Dinkić replicirao i Stefanoviću poručio da je očigledno bio vidovit kada je svoju rok grupu u mladosti nazvao „Generacija bez buducnosti“.
    „Kao da ste tada znali kako će u budućnosti izgledati vaša stranka“, oštar je bio Dinkić.
    On je međutim, naglasio da nije važno da li je Stefanovićeva stranka bez budućnosti, već je važno da građani Srbije imaju budućnost.

    Ni Stefanović nije „ostao dužan“ ministru finasija, kojem je uzvratio da nije ni „čudo što je tada bio vidovit znajući da će Dinkić biti večni ministar“.
    „Ali i to je bolje od „Monetarnog udara“ kako se zvala vaša grupa- pa ste to primenili na sve građane Srbije“, rekao je Stefanović.

    Doprinos debati dala je i poslanica D S S Bojana Božanić, koja je rekla da ako se već ide u tom roku fazonu, ona će da parafrazira stihove Olivera Mandića
    „Smejem se, a plakala bih“.

    http://www.danas.rs/danasrs/politika/rokenrol_u_skupstini_srbije.56.html?news_id=263553#sthash.CTI9g0dl.dpuf

  14. […] DRAGOLJUB PETROVIĆ: Dve Srbije u turbo-folku […]

  15. […] DRAGOLJUB PETROVIĆ: Dve Srbije u turbo-folku […]

  16. […] DRAGOLJUB PETROVIĆ: Dve Srbije u turbo-folku […]

  17. […] DRAGOLJUB PETROVIĆ: Dve Srbije u turbo-folku […]

Оставите одговор

Попуните детаље испод или притисните на иконицу да бисте се пријавили:

WordPress.com лого

Коментаришет користећи свој WordPress.com налог. Одјавите се /  Промени )

Google photo

Коментаришет користећи свој Google налог. Одјавите се /  Промени )

Слика на Твитеру

Коментаришет користећи свој Twitter налог. Одјавите се /  Промени )

Фејсбукова фотографија

Коментаришет користећи свој Facebook налог. Одјавите се /  Промени )

Повезивање са %s

%d bloggers like this: